De Kunstenaar

Nederlands

André Verzijlbergh, bouwjaar 1949, gelukkig getrouwd en trots op onze enige zoon.

Qua opleidingen heb ik mij gevarieerd bekwaamd, door zowel het vak van graveur, reclametekenaar, eerstegraads docent tekenen en kunstgeschiedenis en tweedegraads docent handvaardigheid, volledig te doorlopen en met diploma’s af te sluiten. Vervolgens ben ik 33 jaar werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs. Eerst een jaartje in Rotterdam en daarna 32 jaar in Den Haag.

Zo’n leven levert automatisch meer dan genoeg indrukken om kunst te kunnen maken. Ik maakte 3-dimensionaal werk, maar hoofdzakelijk groot schilderwerk in olieverf (nu ook wel in acryl) en etsen. Daarnaast/daarbij en daarin beoefen ik graag het graveerwerk, een uitstervend ambacht, dat lang zeer populair is geweest – en niet alleen bij Albrecht Dürer- en helaas nog maar door een handjevol kunstenaars beoefend wordt. Zonder graveersopleiding in Nederland, misschien ergens nog een vaktechnische, maar nergens meer een kunstzinnige invulling van dit ambacht, is het vak gedoemd te verdwijnen.

Het is ook om die reden dat ik een groot deel van mijn grafische werken heb ondergebracht in het Teylersmuseum in Haarlem, zodat men over een paar eeuwen in ieder geval nog kan zeggen dat het aan het begin van het 2e millennium nog beoefend werd in Nederland. Het Teylersmuseum heeft de kunstwerken sinds kort ook online gezet. U kunt de site bezoeken door hier te klikken.

Ik ben ook nog steeds voornemens mensen dit prachtige vak te leren, maar mocht u zich daarvoor interesseren, dan waarschuw ik u, het kost veel tijd om het vak onder de knie te krijgen.

Stilzitten is achteruitgang, dus geef ik twee maal per week een cursus in Dordrecht: een maal basistechnieken tekenen en schilderen en een maal aquarelleren. Het handmatige en ambachtelijke tot stand komen van beeldende kunst spreekt niet vanzelf en ik wil dan ook graag mijn cursisten een goede ondergrond geven, om hun dappere pogingen op schildergebied vooruit te helpen. Wilt u hier meer over weten dan kunt de site van Studio 76 bezoeken.

Om mijn eigen tekenspieren niet te stram te laten worden en mijn kennis over de anatomie op peil te houden, blijf ik zelf regelmatig modeltekenen bij het tekengenootschap Pictura te Dordrecht en die exercitie kan ik iedere tekenaar aanraden.

Wilt u weten wat ik maak en waarom, klikt u verder naar ‘De kunstwerken’

Andre 3

 

English

André Verzijlbergh, ‘year of build’ 1949, happily married and very proud of our only son.

My education was varied, I am a qualified engraver, advertising designer, as well as a teacher in the art of drawing, artistic manual crafts and art history and art appreciation. I spent 33 years in education, teaching 12 to 18 year olds, one year in Rotterdam and 32 years in The Hague.

Such a life automatically gives you more than enough impressions to put into an art- form. I made 3-dimensional work, but mainly large paintings in oil paint (also in acrylic paint), and etchings. Next to this work or sometimes combined, I engrave, a dying craft, in former days, for instance Albrecht Dürer’s days, very popular, but unfortunately only a handful of artists know now how to do this. Without a school to teach this craft, it will be extinct within my lifetime.

It is for this reason that a large part of my graphic works have been ( and are) housed in the Teylersmuseum in Haarlem, so that, in a few centuries time, people can say that at the beginning of the second millennium, engraving was still practised in the Netherlands. Some of my artworks have recently been put online by The Teylersmuseum. You can visit the site by clicking here.

It is still my intention to teach people this beautiful craft, though if you are interested, I have to warn you, given that this craft takes a lot of time to master.

To stand still is to regress, so twice a week, I teach a class in Dordrecht: one class in basic techniques of painting and drawing and another in water colouring. To bring the fine arts and crafts to life by hand, is no easy task and therefore I wish to give my students a good foundation, in order to help them in their dapper attempts to advance in the field of painting. Do you want to know more about this you can visit the website of Studio 76.

In order for my own ‘drawing muscles’ not to go numb and to keep my knowledge of anatomy current, I regularly attend a live-model drawing group at the society of fine arts ‘Pictura’ in Dordrecht. Something which I can recommend to every artist.

If you wish to know what I make and why, please click on ‘De kunstwerken’ (The art)